اکنون دولتها دریافتهاند که اگر مردم سیاستهای دولتی را درک نکرده و از آنها حمایت نکنند، آن سیاستها در اجرا و هدایت ناکام خواهند ماند. بنابراین، دولتها در پی الگوها و رویکردهای بهتری برای مطلع ساختن، مشورت و درگیر ساختن مردم در فرایند تدوین خطمشی هستند. در اندیشة سیاسی امیر مومنان حضرت علی (ع)، دولت ماهیتی الهی و مردمی دارد. مشروعیت دولت اسلامی در مقبولیت مردمی آن است.
دولتهایی که به عموم مردم امکان مشارکت میدهند، برای تصمیمگیری در موقعیت بهتری قرار دارند و تصمیمات آنها از پشتیبانی عمومی بیشتری برخوردار میشود در حقیقت نمادی از عزم راسخ دولت برای مشارکت آحاد مردم در تصمیمگیریهای کلان و سپردن امور به دستان پرتوان آنهاست. مشارکت، امکان دستیابی دولت را به اطلاعات مهمی در مورد نیازها و اولویتهای افراد و جوامع فراهم میکند. لازمه جلب مشارکت مردمی داشتن ارتباطات موثر، دو سویه، روان بیواسطه بین مردم و ودولت و همچنین بستر سازی مناسب برای ایجاد چنین ارتباطاتی است.
مرکز ارتباطات مردمی براساس الزامات قانونی حاکم بر نظام ارتباطات و حکومت در راستای تحقق اصول 90، 162، 173و 174 قانون اساسی جمهوری اسلامی و مادة 142 قانون برنامة چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، نظامنامة مدیریت پاسخگویی به شکایات و... به مثابة رسانهای کارآمد دربرقراری ارتباط بین مردم و دولت، نقش محوری و مؤثری ایفا میکند. مرکز ارتباطات مردمی به عنوان عالی ترین مرجع نظارت بر ارتباطات مردمی با مدیریت ایدهها، نظرها، طرحها، شکایتها، درخواستها، انتقادها و ابراز احساسات میکوشد تا با برقراری ارتباطات پویا بین مردم و دولت و افزایش سطح دسترسی مردم به مسئولان و کارگزاران با رویکرد حل مشکل و مشارکت در برنامهریزی و نظارت، زمینة مشارکت همگانی را عملی سازد.
ساختار نظارتی و پاسخگویی ارتباطات مردمی در کشور
عصر ارتباطات، تجارب گذشته مرکز و تجزیه و تحلیل شرایط بومی کشور باعث شد که ساختار قبلی ارتباط دولت با مردم که بصورت متمرکز و محدود در مرکز ارتباطات مردمی صورت می پذیرفت نتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. ساختار پیشین مورد بازبینی و مهندسی مجدد قرار گرفت و ساختار جدید ارتباطات مردمی با هدف تسهیل در برقراری ارتباط مردم با دولت برای پیگیری مسائل، مشکلات و شکایات، بصورت شبکهای ولایهای در سطوح ملی، دستگاهی، استانی و شهرستان طراحی و پیاده سازی شد. با این تغییرات علاوه بر سهولت و روانی در دسترسی مردم به دولت، فرآیند پاسخگویی به مطالبات مردمی به سطوح پایین تر (شهرستان، استان) تفویض گردید و مرکز به ناظر عالی ارتباطات مردمی تغییر نقش پیدا کرد. شکل زیر ساختار ارتباطات مردمی (در دولایه نظارتی و پاسخگویی) در کشور را نشان می دهد.
لایه های نظارتی و پاسخگویی ارتباطات مردمی در کشور
هموطنان عزیز می توانند جهت ارائه ایده، طرح، پیشنهاد، شکایت، انتقاد و درخواست از طریق تلفن 111 با استانداری و فرمانداری محل سکونت خود ارتباط برقرار نمایند. ازآنجا که ساختار جدید ارتباطات مردمی بصورت یکپارچه الکترونیکی تعریف شده و دارای سطح بندی اجرایی است. بنابراین، ارتباط مردم با نزدیکترین مرجع پاسخگویی (استان و شهرستان) از نظر فرآیند پاسخگویی با سطوح اجرایی بالاتر تفاوتی نخواهد داشت و بعضا مدت زمان کمتری برای رسیدگی و اخذ پاسخ نیاز دارد.
ارتباطات مردمی رییس جمهور
برقراری ارتباط دو سویه و تنگاتنگ بین حکمران جامعه اسلامی و مردم از حقوق متقابل بین آنها و مورد تاکید
در دین مبین اسلام است. هر چند که برقراری ارتباط چهره به چهره هنوز نیز از موثرترین انواع ارتباطات است
اما به دلیل سختی ها و پیچیدگی های زندگی امروزی و تحولات چشمگیر و شگرف عصر ارتباطات،کانالهای
ارتباطاتی متنوع و بعضا سهل و کم هزینه ای برای برقراری ارتباطات بوجود آمده است. مرکز ارتباطات مردمی با تغییر ساختار ارتباطات مردمی در کشورتحولی عظیم را در برقراری کمی و کیفی ارتباطات ایجاد نمود که افتتاح پروژه ملی سامد دانست.