یکشنبه 15 مهر 1403
«جهش تولید با مشارکت مردم»
آخرین بروزرسانی: 1403/07/04 10:30

صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری


هدف

  •  حفظ و صیانت از حقوق مردم، افزایش پاسخگویی، مسئولیت پذیری و اعتماد عمومی-  ارتقای سلامت اداری و کاهش فساد

 سیاست‌های کلی نظام اداری*

  • شفاف‌سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تاکید بر دسترسی آسان و ضابطه‌مند مردم به اطلاعات صحیح(بند 18)
  • حفظ حقوق مردم و جبران خسارت‌های وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری(بند 23)
  • قانون‌گرایی، اشاعه فرهنگ مسئولیت‌پذیری اداری و اجتماعی، پاسخگویی و تکریم ارباب‌رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقه‌ای و فردی در کلیه فعالیت‌ها(بند 20)
  • خدمات‌رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایت‌مندی و اعتماد مردم(بند 17)
  • ارتقای سلامت اداری و رشد ارزش‌های اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری، بهره‌گیری از امکانات فرهنگی و بکارگیری نظام مؤثر پیشگیری و برخورد با تخلّفات(بند 24)
  • نهادینه‌سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خودکنترلی، امانت‌داری، صرفه‌جویی، ساده‌زیستی و حفظ بیت‌المال(بند 21)

 اهم چالش های اساسی

  • صیانت از حقوق مردم
  • کمی آگاهی مردم از حقوق متقابل خود و دولت در نظام اداری.
  • ناکافی بودن برنامه صیانت از حقوق مردم و تکریم آنان.
  •  عدم بهره­گیری از نتایج نظر سنجی مردم در ابقاء، انحلال، ارتقاء و ... واحدهای اداری و رفتار استخدامی کارکنان.
  • ناکافی بودن قوانین موجود محکم برای جبران خسارت­های مادی و معنوی به مردم از محل عملکرد دستگاه­های اجرایی و کارکنان.
  • سلامت اداری
  • عدم عزم و اهتمام لازم برای اجرای قوانین و تکالیف مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری.
  • عدم وجود شاخص سنجش سلامت و فساد اداری و در نتیجه عدم اندازه گیری صحیح آن.
  •  فقدان برنامه عملیاتی دستگاهی برای ارتقای سلامت و پیشگری از فساد اداری.
  • نارسایی قوانین و مقررات موجود در زمینه پیشگیری و برخورد با فساد اداری.

 موضوعات استراتژیک

1- تبیین حقوق متقابل مردم و دولت در نظام اداری.
2-
برنامه‌های نظام اداری برای صیانت از حقوق مردم.
3-
شناخت مفاهیم و طراحی نظام جامع ارتقای سلامت و مقابله با فساد اداری.
4-
برنامه و راهکارهای ارتقاء سلامت و مبارزه با فساد اداری و پایش اجرای برنامه­ها.
 
 
اقدامات اساسی متناسب با موضوعات استراتژیک

موضوع استراتژیک 1-  تبیین حقوق متقابل مردم و دولت در نظام اداری

1-1-
تعیین پارادایم، مفاهیم و مصادیق عمومی حقوق متقابل مردم و دولت مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی.
1-2-
تعیین مصادیق اختصاصی حقوق متقابل مردم و دستگاه توسط هر یک از دستگاه‌های اجرایی بر اساس مصادیق عمومی حقوق مردم.
 
موضوع استراتژیک 2- برنامه‌های نظام اداری برای صیانت از حقوق مردم

2-1-
تهیه برنامه عملیاتی صیانت از حقوق مردم شامل اهداف، سیاست‌ها، اقدامات و ...
2-2-
بازنگری قوانین و مقررات در جهت تثبیت حقوق مردم و پاسخگویی دستگاه‌ها و تشویق و تنبیه.
2-3-
تدوین نظام‌نامه جبران خسارت وارده به مردم در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری.
2-4-
راهبری و نظارت بر استقرار برنامه صیانت از حقوق مردم.
2-5- 
سنجش و اندازه‌گیری میزان رضایت‌مندی مردم از نحوه ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی و تکریم ارباب‌رجوع.
2-6-
رتبه‌بندی دستگاه‌های اجرایی، اطلاع‌رسانی و انتشار نتایج سنجش‌ها برای عموم مردم.
 
موضوع استراتژیک3- شناخت مفاهیم و طراحی نظام جامع ارتقای سلامت و مقابله با فساد اداری

4-1-
تعیین پارادایم، طراحی مدل مفهومی و تهیه نقشه جامع توسعه سلامت اداری.
4-2-
تدوین مدل و ضوابط پایش و سنجش سلامت و فساد اداری.
 
موضوع استراتژیک4- برنامه و راهکارهای ارتقاء سلامت و مبارزه با فساد اداری و پایش اجرای برنامه­ها

4-1-
راهبری و برنامه‌ریزی استقرار نقشه جامع متناسب با نقش و سهم هر یک از فعالان.
4-2-
تنظیم برنامه اجرایی دستگاهی و راهبری استقرار آن.
4-3-
بازنگری در قوانین و مقررات با رویکرد پیشگیری، بازدارندگی و برخورد قاطع با متخلفان.
4-4-
سنجش شاخص‌ها و پایش میزان سلامت و فساد اداری.
4-5-
تعیین وضعیت و جایگاه کشور در منطقه و جهان در حوزه سلامت و فساد اداری.
4-6-
رتبه‌بندی دستگاه‌های اجرایی و اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی.

 


* سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری، فروردین 1389.



تنظیمات قالب